Siedziba wirtualna czy stacjonarna. Jaką wybrać?
MówiÄ…c o siedzibie firmy zazwyczaj mamy na myÅ›li biuro stacjonarne, pomieszczenie w biurowcu, ewentualnie mieszkanie. Należy jednak pamiÄ™tać, że istnieje możliwość posiadania wirtualnego biura. To doskonaÅ‚a alternatywa dla freelancerów oraz maÅ‚ych przedsiÄ™biorców.
Czy każdy musi posiadać biuro?
Na podstawie ustawy z 25 wrzeÅ›nia 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej (DzU z 18 listopada 2015 r., poz. 1893) osoby prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność gospodarczÄ… muszÄ… wskazać adres i tytuÅ‚ prawny do lokalu, nie można otworzyć firmy bez podania miejsca, w którym bÄ™dzie prowadzona dziaÅ‚alność. UrzÄ™dnicy majÄ… tutaj na myÅ›li: dokonywanie czynnoÅ›ci organizacyjnych, zamawianie towarów, obliczanie podatku, wypeÅ‚nianie deklaracje podatkowych czy przechowywanie firmowych dokumentów jak umowy czy faktury.
To samo dotyczy osób zakÅ‚adajÄ…cych spóÅ‚kÄ™ z o.o. JeÅ›li dodatkowo chcesz być VAT-owcem, to posiadanie biura jest konieczne z uwagi na kontrolÄ™ z urzÄ™du skarbowego. Może to być jednak wirtualne biuro.
Czym jest wirtualne biuro?
Wirtualne biuro (inaczej e-biuro) to usÅ‚uga wynajÄ™cia miejsca prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci (adresu, skrzynki pocztowej), Å›wiadczona przez firmy posiadajÄ…ce przestrzeÅ„ biurowÄ… oraz kadrÄ™ pracowników biurowych.
Zalety biura wirtualnego:
- Wysokość opłat za czynsz i media są niższe niż w przypadku nawet najmniejszego biura.
- Udostępnienie dedykowanego numeru telefonu stacjonarnego
- Dostęp do biurka (co-working), a niekiedy do całego pomieszczenia.
- Większość udostępnia sale konferencyjne rozliczane na godziny.
- Nie musisz zaprzątać sobie głowy wyposażeniem biura, czyli meblami, urządzeniami biurowymi, ponieważ wszystko to jest już na miejscu.
- Pracownicy którzy:
- odbierają i skanują pocztę wysyłają ją do Ciebie na maila
- przyjmujÄ… interesantów
- pełnią rolę sekretariatu firmy odbierając jej telefony
PorzÄ…dne wirtualne biura zatrudniajÄ… caÅ‚Ä… kadrÄ™ pracowników biurowych, którzy Å›wiadczÄ… dodatkowe usÅ‚ugi. Możesz skorzystać z usÅ‚ug ksiÄ™gowego, który zadba o Twoje dokumenty i kontakt z urzÄ™dem skarbowym.
Siedziba firmy w domu czy w wirtualnym biurze?
Ostateczna cena za wirtualne biuro zależy od pakietu usÅ‚ug, który wybierzesz. Bez wzglÄ™du na to, wszystkie poniesione wydatki możesz w caÅ‚oÅ›ci zapisać do kosztów uzyskania przychodu. Koszty obniżą Ci naliczony podatek dochodowy. Jest to niewÄ…tpliwa przewaga wirtualnego biura nad umiejscowieniem siedziby firmy w mieszkaniu.
JeÅ›li pokój w mieszkaniu jest wykorzystywany na cele prywatne, a jedynie dodatkowo na prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, wydatki zwiÄ…zane z posiadaniem takiego pomieszczenia majÄ… charakter osobisty i nie mogÄ… być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Dla kogo wirtualne biuro będzie najlepszym rozwiązaniem?
Na prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci w wirtualnym biurze mogÄ… sobie pozwolić przede wszystkim osoby, które nie potrzebujÄ… stacjonarnego miejsca pracy, a jedynie adresu do rejestracji firmy. JeÅ›li zatem pracujesz przy laptopie, prowadzisz taksówkÄ™, prowadzisz szkolenia, pracujesz w terenie, dużo podróżujesz, to wirtualne biuro może okazać siÄ™ rozsÄ…dnym i najlepszym finansowo rozwiÄ…zaniem.
Wirtualne biuro będzie dobrym wyjściem, gdy prowadzisz międzynarodową korporację lub polską firmę i chcesz otworzyć oddział w nowym kraju lub mieście.
Klientami wirtualnych biur przeważnie są:
- start-upy,
- freelancerzy,
- kancelarie podatkowe i prawne,
- małe i średnie firmy otwierające oddział w nowym mieście,
- sklepy internetowe,
- agencje marketingowe,
- firmy szkoleniowe i rekrutacyjne,
- zagraniczne spóÅ‚ki.
Wady wirtualnego biura:
Wynajem wirtualnego biura w przeciwieństwie do rzeczywistego ma niewiele wad. Podstawową jest to że, wirtualne biuro pracuje w określonych godzinach. Odpadają więc nocki w biurze czy spotkania o niestandardowych porach.
Biuro stacjonarne
Wynajem powierzchni biurowej to staÅ‚y koszt, który trzeba uwzglÄ™dniać w comiesiÄ™cznych opÅ‚atach. Do tego dochodzÄ… przecież rachunki za czynsz, media, internet i telefon. Musimy zatrudnić sekretarkÄ™ lub osobÄ™ do prowadzenia biura.
BÄ™dziesz też musiaÅ‚ sam siÄ™ zatroszczyć o sprzÄ…tanie i prace konserwacyjne, a nawet o ochronÄ™ lokalu. Wszystko to pociÄ…ga dodatkowe wydatki. Najem lokalu biurowego, mimo wielu zalet, ma jednÄ… podstawowÄ… wadÄ™ – poważne koszty, które na poczÄ…tku prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci bÄ™dÄ… ogromnym obciążeniem.
Biuro w miejscu zamieszkania
ChcÄ…c prowadzić dziaÅ‚alność w miejscu zamieszkania można wyznaczyć na ten cel caÅ‚y lokal lub jego część. Można prowadzić dziaÅ‚alność także w części lokalu np. pokoju. Zgodnie z przepisami podatkowymi, wydatki zwiÄ…zane z utrzymaniem i eksploatacjÄ… mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Można to zrobić jedynie w przypadku, gdy posiadany lokal, jako caÅ‚ość lub wyodrÄ™bnione w tym lokalu pomieszczenie sÅ‚uży tylko i wyÅ‚Ä…cznie dla celów prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej i jednoczeÅ›nie nie sÅ‚uży celom osobistym. Trzeba jednak pamiÄ™tać, że prowadzenie firmy we wÅ‚asnym mieszkaniu spowoduje wzrost stawki podatku od nieruchomoÅ›ci.
W sytuacji, gdy pomieszczenie jest wykorzystywane na cele prywatne, a jedynie dodatkowo używane jest w prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, wydatki zwiÄ…zane z posiadaniem takiego pomieszczenia majÄ… charakter osobisty i nie mogÄ… być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
WpÅ‚yw siedziby na odbiór klientów
Niestety, nie każdy chce wspóÅ‚pracować z firmÄ…, która nie posiada stacjonarnej siedziby. DziaÅ‚a wówczas tzw. zasada ograniczonego zaufania. Gdy nie możemy na wÅ‚asne oczy przekonać siÄ™ o dziaÅ‚alnoÅ›ci danego przedsiÄ™biorstwa, to nie do koÅ„ca jesteÅ›my przekonani co do jego profesjonalizmu
Nie każdemu jednak odpowiada wspóÅ‚praca z firmÄ…, która na wirtualne biuro.Wiele osób przyzwyczajonych jest do tradycyjnych spotkaÅ„ i rozmów w cztery oczy. WiadomoÅ›ci elektroniczne niekoniecznie do nich przemawiajÄ…. DecydujÄ…c siÄ™ na skorzystanie z usÅ‚ug danej firmy, czÄ™sto chcÄ… osobiÅ›cie poznać ich przedstawicieli, aby zobaczyć, co sobÄ… reprezentujÄ…, jak zachowujÄ… siÄ™ w kontaktach z klientem itd. Takie wrażenie może okazać siÄ™ kluczowe.